۱۳۸۷ مهر ۶, شنبه

پل نیومن

پل نیومن ستاره بزرگ هالیوود در سن هشتاد وسه سالگی در گذشت علت مرگ او سرطان ریه بود بعد از مدتها دست و پنجه نرم کردن در خانه روستایی خود در westport تسلیم شد.پل نیومن در 26 ژانویه 1926 در بخشی از اوهایو به دنیا آمد اولین تجربه هنرپیشگی او بازی در تیاتر کودکان بود در سال 1943 داوطلبانه خودرا به ارتش معرفی کرد ودوست داشت خلبان شود که بعلت کور رنگی از آزمایشات افتاد و بناچار سه سال بر عرشه بعنوان بی سیم چی خدمت کرد پس از بازگشت در سال 1947 با ژاکلین ویت که هنر پیشه بود آشنا گردید و دو سال بعد ان دو از دواج کردند این زوج جوان امورات خودرا از فروشکاه ورزشی که داشتند میگذراندند تا پل نیومن سال 1949 از کالج کنیون( Kenyon College )فارق التحصیل شد و سهم خودرا فروخت و به نیو یورک رفت.
Yale Drama School برای فراگیری هنرپیشگی ثبت نام کرد ودر طول تحصیل برای امرار معاش خود در تلویزیون وبرادوی مشغول کارشد ودر آنجا بود که با جوان وود وارد آشنا شد که او هم هنرپیشه درجه دویی بود . در سال 1954 بالاخره اولین قرارداد را با برادران وارنر بست و بخاطر ایفای خوب نقشش جایزه بهترین هنرپیشه تازه کار را گرفت و از این جا بود که در هالیوود به رویش باز شد تا او هم از افسانه های هالیوود شود در این دوران بود اوکه از همسرش جدا شده بود با جوان وود وارد از دواج کرد که نتیجه دو ازدواج او داشتن پنج دختر و یک پسر که در سال 1978 درگذشت و او بنام پسرش بنگاه خیریه ایی برای کمک به کودکان سرطانی ویا دیگر بیماریهای خونی براه انداخت . اوج دوران پل نیومن از دهه پنجاه تا دهه هشتاد بود که در فیلمهای بسیاری بازی کرد و بیش از یازده بار کاندید جایزه اسکار شد تا اینکه برای اولین بار اسکار افتخاری برای کارهایش در سال 1986 دریافت کرد و یکسال بعد اینبار بخاطر بازیش در فیلم رنگ پول the color of moneyکه نقش یک بازیگر پیرحرفه ایی بیلیارد بود دریافت کرد فیلمهای موفق او بیشمارند که چند تایی مانند گربه ایی روی شیروانی داغ بیلیارد باز نیش و . . .
پل نیومن بجز اینکه هنرپیشه خوبی بود بحاطز علافه اش اتوموبیل ران خوبی بود که در مسابفات هم شرکت میکرد که بار آخر در سن 79 سالکی پشت اتومبیل مسابقه ایی نشست که رکورد دار مسن ترین قهرمان مسابقات حرفه ای اتومبیل رانی شد.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

در بلاگ نیوز لینک داده شد