۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۲, سه‌شنبه

سنتوری

دیروز با همسر در شهر همسایه بعد از ساعتها پرسه زدن در نیمروز بهاری که استثنا بر خلاف روزهای پیشین هوا چهره خوب خودش را نشان میداد وهمین باعث شده بود که پرنده های کوچک نغمه خوان هم بوجد بیایند. ما خسته شتابان از میان مرکز خرید شهر بسوی ایستگاه راه آهن در حرکت بودیم که خودرا زودتر به آنجا برسانیم که در میان راه نزدیک ایستگاه صدای موزیک آشنایی میخکوبم کرد. این صدای گیتار موزیسین خیابانی و یا صدای ساز سرخپوستهای شیلیایی و . . .  که هراز گاهی پیدایشان میشود نبود, صدای سازی از سرزمین من بود صدای ملکوتی سنتور که به این هوای مطبوع توصیف شده جلای خاصی میداد کنجکاو نگاهی به سمت صدا انداختم باور کردنی نبود پسرک آلمانی سنتوری را روی میز کوتاهی که روی آنرا رومیزی قلمکار اصفهان پوشانده بود قرار داده بود و با استادی آنرا مینواخت و رهگذران را با صدای اعجاب انگیز سازش از حرکت باز میداشت. ایستادم تا قطعه ایی که مینواخت تمام شد جلو رفته سلامی داده و با تمجید از کارش به او گفتم رومیزیش از سر زمین من است در جوابم گفت تمام اینها با دست اشاره به سازش و کاسه چوب که برای جمع آوری سکه هایی را که عابران میانداختند را گفت, همگی مال اونجاست. در پاسخ به پرسشم که چگونه  سنتور را آموخته پاسخ داد که در آغاز خودم شروع کردم و بعد از آقایی ایرانی در شهر بوخوم یاد گرفتم برای آنکه مزاحم کارش نشوم اجازه گرفتم عکسی از او بیاندازم و از او پرسیدم اشکالی ندارد در فیس بوک یا وبلاگم بگذارم با خوشحالی که نشان دهنده  رضایتش بود گفت نه, با او خداحافظی کردم  همینطور که فاصله میگرفتم هنوز صدای سنتورش  پشت سرم میامد وروح و جانم رانوازش میداد احساس ورزشکار قهرمانی را داشتم که در کشوری غریب سرود ملیش را مینوازند. در میان راه یادم افتاد هموطنی همچون من با دیدن این نوازنده با افتخار مطلبی در وبسایتی نوشته بود و حتی هموطنی هم فیلمی از اورا در یوتیوب گذاشته بود و حالا این سعادت نصیبم شده بود که از نزدیک شاهد خود و هنرش باشم  

۳ نظر:

لیلا.ع گفت...

سلام بر شما یک مدت شما رو گم کرده بودم
امید وارم همیشه سلامت باشید و خاطرات شیرینتون رو با ما شریک بشید
شاد باشید

پریسا گفت...

عمو حسین نازنینم خیلی زیباست دست شما درد نکنه :)

نیکابان گفت...

نوای سنتور که خیلی دلنشینه....
شنیدن این نوا تو شهر غربت....... روح یه ایرونی رو نوازش میکنه..

برای من هم حس خوبی بود از اینکه مردم سایر کشورها... ارزش هنر و موسیقی ما رو درک میکنن