۱۳۸۹ مهر ۸, پنجشنبه

از رز تا تونی کورتیس . . .


در اینهفته هالیوود سه بزرگ خودرا یکی پس از دیگری از دست داده و سیاهپوش شد سه هنر مند بزرگی که برای جاودانگیشان بجز ستاره هایی که در هالیوود در کف خیابان نامشان را بر خود دارند هرکدام نامشان با فیلمی جاودانه گره خورده است تا نامشان همواره زنده نگاه بدارد .
اولین راهی گلوریا استوارت
Gloria Stuart بود که موقع مرگ 100 سال داشت . بازی فراموش نشدنی گلوریا در نقش رز پیر زن بازمانده کشتی تایتانیک که اورا کاندید بهترین بازیگر زن نقش دوم نمود .


نفر بعدی که به دیار باقی شتافت کارگردان بنام آرتور پن
Arthur Penn بود که شاید برای نسل جوان ما به اندازه گلوریا استوارت آشنا نباشد ولی نسل من و قبل از من شاهد شاهکار او بانی و کلاید Bonnie and Clyde بر پرده سینما بودیم که داستان واقعی زوج گانگستری در دهه 30 آمریکا را با بازی وارن بیتی Warren Beatty و فی دانووی Faye Dunaway به روی پرده آورد که برای او جایزه اسکار را بهمراه داشت.

نفر سوم هم که دیروز در خانه اش در گذشت کسی نیست جز تونی کرتیس
Tony Curtisکه این یکی را هم سن وسالهای من در دوران خوش گذشته که از ماهواره و کانالهای متعددی خبری نبود یک هفته منتظر میماندیم تا در کنار راجر مور بازیش را در قسمت دیگری از سریال کاوشگران ببینیم را بیشتر میشناسیم .کسی که نقش آفرینی اورا بارها در فیلمهایی چون بند باز و اسپارتاکوس و . . . ستوده بودیم و بزرگتر ها که در زندگیشان چند فیلم بیشتر از ما شاهد بودند, از بازی او در کنار جک لمون و مریلین مونرو در کاری از یکی از کارگردانان نامی تاریخ سینما بیلی وایلدر بنام بعضیها داغشو دوست دارن را بارها تعریف کرده بودند . تونی کورتیس با آنکه برای دریافت جایزه اسکار کاندید شده بود اگرچه او این جایزه رانبرد ولی عدم دریافت آن مانع نشد تا او در زمره سلطانهای فراموش نشدنی هالیوود قرار نگیرد و نامش جاودانی نگردد.

۳ نظر:

شهلا گفت...

روحشان شاد باد

اقاقیا گفت...

این هنرمندان با این همه آثار جاویدان هرگز نمی میرند.اما حسین این تلخ و غم انگیز نیست که مردمانی که می شناسیم و سال ها دیدیم شان یک به یک می میرند و ما نیز ...؟ چرا غم انگیزست. جمعه باشه و بارون بباره و ایران نباشی و ... اوف ... باز باران با ترانه می زند بر بام خانه... متشکر.

بهلول گفت...

اتفاقا چند روز پیش , شاید سه یا چهار روز قبل داشتم فیلم بوئینگ بوئینگ را نگاه می کردم . درسته دوبله بود و گاه گاهی دوبله فرانسوی اش هم اون لاها واسه خودش می اومد اما بسیار خاطره انگیز بود . تونی کرتیس و جری لوییز .
خوب شد نگاه کردم و حسرت به دل نشدم . فیلم بندباز , مشعل و کمان با برت لنکستر , همون کاوشگران با راجر مورو بسیاری دیگر که به علت " صغر سن " یادم نمی یاد .
همینه دنیا و کاریش هم نمی کرد . اینه که میگن نام نیک از خودتون باقی بذارین , واسه همین یاد کردن هاس نه وقتی که رفتی و یه عمامه هم روسرت بود , ملت هر چی خرابکاری دارن تو ریش و مو و عمامه بکن و روحش را چنان به موال پیوند دهند که عمرا عروس به داماد پیوند داشته باشند !